Rośnie zapotrzebowanie na systemy OCR wśród producentów

Branża spożywcza wykazuje coraz większe potrzeby w kontekście kontroli wytwarzanych produktów. Wiąże się to bezpośrednio ze wzrostem świadomości konsumentów, którzy coraz dokładniej zwracają uwagę na to co kupują. W dokładnej analizie produktów pomagają specjalne systemy OCR bazujące na optycznym rozpoznawaniu znaków.

Co mówią dane?

Już 40 proc. mieszkańców Polski deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu kupuje produkt, który określany jest jako zdrowa żywność – to wyniki badania przeprowadzonego przez agencję badawczą MANDS na zlecenie De Heus. Z tego samego badania wynika, że tylko 10% nie zwraca uwagi na skład kupowanego jedzenia. To ogromny progres w porównaniu z danymi sprzed kilku lat (w 2011 roku ok 90% badanych nie przywiązywało wagi do składu kupowanych produktów).

Producenci zmieniają taktykę

Firmy produkujące żywność na masową skalę muszą dostosować się do obecnych realiów. Aby sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów, konieczna jest często zmiana strategii działania całej produkcji. Kontrahenci coraz częściej życzą sobie produktów świeżych, bez dodatków substancji konserwujących. Oznacza to, że producenci muszą pójść w kierunku produkowania serii z krótkimi terminami ważności, ponieważ tylko tak są w stanie zapewnić świeżość i przydatność jedzenia, bez stosowania substancji chemicznych.

OCR – sposób na wyeliminowanie błędów

Produkcja krótszych serii wiąże się z tym, że pracownicy muszą często przezbrajać maszyny, aby każda partia była dobrze oznakowana. Podczas tego procesu często zdarzają się błędy techniczne, często wiązane z czynnikiem ludzkim (jak np. wpisanie błędnej daty partii do systemu).

Producent musi zadbać o to, aby jego wyroby były bardzo dokładnie oznakowane. Nie chodzi tu już tylko o to czy na opakowaniu jest data ważności, ponieważ ta informacja jest już bezwzględnym standardem. W erze zwiększonej świadomości konsumenckiej produkty muszą zostać oznakowane w taki sposób, aby wszystkie informacje, łącznie ze składem i datą przydatności do spożycia, były nie tylko czytelne, ale też nie wpływały na zmniejszenie atrakcyjności opakowania

– mówi Paweł Juras, ekspert z firmy Balluff.

Źle oznakowana partia, jeśli zostanie wychwycona, jest w całości odsyłana do producenta, bez względu na to ilość błędnie oznaczonych towarów. Taki błąd może powodować poważne straty finansowe. Co zrobić aby uniknąć tego typu problemów?

Niedopuszczalne jest, aby produkt posiadał złą datę ważności. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, producenci stosują specjalne systemy kontroli wizyjnej, bazujące na technologii OCR ( Optical Character Recognition) , czyli optycznym rozpoznawaniu znaków. Takie rozwiązanie, przy pomocy specjalnych kamer, wyłapuje wszystkie błędy na kontrolowanych opakowaniach i odrzuca te, które zostały błędnie oznakowane. W ten sposób klient ma pewność, że dostaje poprawnie oznaczoną partię

– dodaje Paweł Juras z Balluff Polska.

Inwestycja w wiarygodność

Świadomość społeczna dotycząca zdrowego odżywania ciągle rośnie i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach trend ten miał się zmienić. Firmy produkujące żywność muszą więc inwestować w nowe technologie do procesów produkcyjnych, jeśli chcą utrzymać zaufanie wśród konsumentów. Przedsiębiorca, który zdecyduje wdrożyć system OCR w swojej firmie powinien skorzystać z pomocy specjalistów, którzy pomogą mu dobrać rozwiązanie dopasowane do specyfiki jego organizacji. Przykładowo, wspomniana w artykule firma Balluff zaopatruje firmy produkcyjne w najnowocześniejsze rozwiązania do kontroli produktowej, oparte na systemach OCR. Aby poznać pełną ofertę w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu na adres email: balluff@balluff.pl

Spodobał Ci się ten artykuł?

Możesz dostawać od nas informacje o nowych artykułach i wydarzeniach.
Wystarczy, że zapiszesz się naszego newslettera.

Balluff - sprzedaż i serwis