Seria Case Study Balluff to teksty ukazujące rzeczywiste sytuacje, z którymi mierzą się nasi specjaliści. Opracowują i wdrażają dedykowane rozwiązania dla firm produkcyjnych, wykorzystując produkty Balluffa.
CASE STUDY | Ciągły monitoring silosów – alternatywny przypadek użycia CMTK
Dobrze zorganizowana produkcja opiera się na stałych dostawach surowców. Jak można to osiągnąć? Tradycyjnym, a być może trochę już przebrzmiałym sposobem jest sprawdzanie zapasów za pomocą kontroli wzrokowej, ale dzięki naszym czujnikom i rozwiązaniom istnieje możliwość zdalnego monitoringu, który zapewni dodatkową korzyść – ustawienie alertów dla określonych ilości surowca.
Sytuacja zastana
Klient skontaktował się z nami, aby zaproponować mu rozwiązanie do gromadzenia danych i stałego monitorowania poziomu zawartości jego silosów, w których przechowywane są granulki z tworzyw sztucznych, wykorzystywanych jako surowiec do wtryskarek. Dotychczas kontrola zapasów polegała na wizualnym sprawdzeniu dostępnego materiału, co było zarówno nieefektywne, jak i niebezpieczne. Pracownik musiał wspiąć się na osiem oddzielnych silosów o wysokości 8 m i osobiście sprawdzić zawartość.
Problem
Oprócz tego, że wspinanie się na wiele wysokich konstrukcji jest niebezpieczne, szczególnie biorąc pod uwagę stale zmieniające się warunki pogodowe, to tempo zużycia surowców jest również nieoptymalne. Częste kontrole zajmują dużo czasu, ale niedobór materiałów powoduje przestoje.
W związku z tym marnowano czas lub pieniądze, albo jedno i drugie.
Rozwiązanie
Klient miał pomysł, by zastosować zestaw czujników i lamp andon, które miały być zainstalowane w warsztacie. Opierając się na tej koncepcji, zaproponowaliśmy system oparty na naszym CMTK, którego zadaniem było wysyłanie powiadomienia, w momencie, gdy poziom surowca był niski oraz pokazywanie tempa zużycia zapasów. Informacja miała docierać nie tylko do warsztatu, ale wszędzie tam, gdzie jest połączeniem z internetem.
Jak to działa?
Sprzęt. Nasze czujniki ultradźwiękowe IO-Link zostały zainstalowane w każdym silosie i podłączone do szaf elektrycznych, zawierających CMTK. Urządzenia te są podłączone do fabrycznej sieci.
Oprogramowanie. Jeśli poziom granulek osiągnie określoną wartość lub tempo jego zużycia jest zbyt wysokie, system wysyła automatyczną wiadomość e-mail do kierownictwa produkcji. Zainstalowany w warsztacie smart TV pokazuje również informacje o rzeczywistym poziomie surowca, dane historyczne i tempo zużycia. System ten jest w stanie zbierać i przechowywać dane do dalszej analizy.
Jak długo trwało wdrożenie?
Otwartość naszego Klienta na innowacje oraz chęć współpracy spowodowały, że wstępne rozmowy i testy były łatwe – trwały 2 tygodnie. Instalacja i konfiguracja systemu zajęła jeden dzień. Było to możliwe dzięki kompetentnym i pomocnym zespołom konserwacyjnym oraz IT naszego Klienta, a także dzięki naszym programistom, którzy uczynili to oprogramowanie łatwym w użyciu i konfiguracji, a także dostosowali do różnych aplikacji, m.in. takich jak ta.
Korzyści dla klienta
Warto wspomnieć o następujących korzyściach:
Wszystkie dane w jednym miejscu – klient otrzymuje więcej danych niż oczekiwał. Może je wykorzystać do planowania logistyki.
Optymalna reakcja na potrzeby związane ze zmienną prędkością zużycia – tempo zużycia materiału znacznie różni się w zależności od wyprodukowanych towarów. Dane tych trendów zapewniają możliwość optymalizacji uzupełniania silosów.
Baza danych – za pomocą MQTT Klient może zbierać i przechowywać dane oraz analizować je później.
Eliminacja ryzyka wypadków – dzięki temu, że każdy silos wyposażony jest teraz w czujnik poziomu, Klient unika sytuacji narażania pracowników na niepotrzebne niebezpieczeństwo, a zamiast tego może efektywniej wykorzystać ten czas.
System ten jest używany od trzech miesięcy. Prowadzimy rozmowy z zespołem konserwacyjnym naszego Klienta w celu wdrożenia ogólnego systemu monitorowania stanu, do czego naprawdę przeznaczony był CMTK. Wszechstronność CMTK umożliwiła sukces tego projektu.